
Mezinárodní letní škola dokumentárního divadla
Lektoři
Jana Svobodová

Jana Svobodová je mezinárodně uznávaná divadelní režisérka a pedagožka, umělecká ředitelka Akcentu – Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla a zakladatelka Mezinárodní letní školy dokumentárního divadla. Ve své tvorbě se zaměřuje na inscenace, které propojují profesionální umělce a zástupce specifických sociálních skupin. Spolupracovala mimo jiné s obyvateli jihoafrických čtvrtí, hip hopovou komunitou, nedávnými přistěhovalci do České republiky, romskou komunitou, různými komunitami v USA a dalšími. Její inscenace byly prezentovány na festivalech v České republice i v zahraničí. V roce 2019 byla inscenace Obyčejní lidé, kterou spolurežírovala s Wen Hui, uvedena na hlavním programu festivalů D'Avignon a Festival D'Automne v Paříži. Kromě dalších spoluprací nedávno spolupracovala s divadlem NEST v Neapoli a vytvořila představení Why Not Me? Její nejnovější představení Osm skladeb o životě Ukrajinců reflektuje každodenní život lidí ve válce. V roce 2023 založila spolu s Ondřejem Hrabem Stodolio, kde vyučuje a tvoří. Její poslední inscenace Radio Dvaka je postavena na autentických příbězích dětí z Dvakačovic.

Pavel Kotlík
Pavel Kotlík je světelný designér a světelný technik. Působil v Divadle Řeznická, Pražském komorním baletu či divadle Ponec, spolupracoval na projektech Mina Tanaky, Jara Viňarského, Farmy v jeskyni, Teatru Novogo Fronta. Od roku 2011 spolupracuje s Janou Svobodovou na několika lokálních i mezinárodních projektech, např. v roce 2012 získal Cenu za světelný design za představení VerTeDance Lost and Found. Osvětlení se věnuje od mládí, ze školy přešel až k divadlu, nejprve jako divadelní technik, proto o sobě mluví spíše jako o divadelníkovi než jako o light designerovi. V odborné komunitě je znám jako neúnavný tvůrce vizuálních kompozic na jevišti – jen málokdo umí malovat plochy a zvýrazňovat detaily tak jako on. Vytvořil světelný design pro poslední představení v Divadle Archa, Nepojmenovatelný tanec, od Mina Tanaky.
Je zapojen do lokálních i mezinárodních projektů Archy-Centra dokumentárního divadla.

Jan Sedláček
Jan Sedláček je zvukový designér, zvukový inženýr a hudebník. Po dokončení bakalářského studia hudební technologie na University of Bedfordshire a magisterského studia audio produkce na University of Westminster v Londýně v roce 2014 se vrátil do Prahy, aby se věnoval své kariéře v oblasti audio inženýrství a zvukového designu. Od té doby spolupracoval s mnoha významnými českými kulturními institucemi, včetně Divadla Archa, Národního divadla, Filmových studií Barrandov, Fora Karlín, Jatek78, mnoha nezávislých divadel, tanečních, audiovizuálních a hudebních skupin. Od roku 2018 je spolumajitelem nahrávacího studia Studio Mr. Wombat.
-0.jpg)
Martin Krupa
Martin Krupa ve své tvorbě kombinuje digitální a 16 mm filmový pohyblivý obraz. Ve svých videích se většinou zaměřuje na každodenní situace a rád si hraje s perspektivou, změnami rychlosti a smyčkami. Kromě 16 mm filmu a diapozitivu používá i obrazové materiály. Miluje interaktivitu videa a světla a experimentuje s elektronikou. Jako scénický tvůrce se zajímá o videoinstalace a site-specific pohyblivé obrazy. Je doktorandem v oboru vizuální komunikace a spolu s teoretičkou umění Barborou Hájkovou vede Ateliér výtvarného umění na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem.

Zov Vélez
Zov Veléz je anglo-kolumbijský tvůrce žijící ve Velké Británii, jejíž praxe se zaměřuje na zkoumání "radikální existence" a fiktivní zkušenosti se sociální nerovností prostřednictvím pohybu a vyprávění. Jejich praxe zkoumá, jak může tělo měnit tvar a transformovat se a nabízet trhané příběhy, které odrážejí zkušenosti vyděděnců, včetně zkoumání genderové nekonformity, queer identit a třídních bojů. Sofía je také nedílnou součástí Dust Ensemble, taneční divadelní společnosti se sídlem v Bristolu, jejíž díla se soustředí na tajuplné průzkumy a abstraktní expresionistické styly, které oživují představivost.
Kontinuálně spolupracuje s Archa-Centrem dokumentárního divadla, kde v roce 2024 vytvořila v rámci residence své sólové představení Much Better Now!
.jpg)
Ondřej Hrab
Ondřej Hrab je expertem na mezinárodní soudobé divadlo. V době totalitního režimu v tehdejším Československu inicioval a organizoval ilegální představení zahraničních umělců, mimo jiné The Living Theatre, The Bread and Puppet Theatre a japonského tanečníka Mina Tanaky. Po politických změnách proměnil tradiční repertoárové divadlo E.F Buriana na centrum současného performativního umění pod názvem Divadlo Archa. Od jeho otevření v roce 1994 představil renomované mezinárodní umělce jako jsou Robert Wilson, Peter Brook, Min Tanaka, John Cale, Allen Ginsberg, Anne Bogart, Wim Vandekeybus, Lloyd Newson, Philip Glass, Meredith Monk, The Tiger Lillies, The Residents, Heiner Goebbels, Dogtroep, Josse de Pauw, Laurie Anderson, Lola Arias, Rimini Protokoll, Wen Hui, a mnoho dalších. Inicioval a rozvíjel mnoho mezižánrových uměleckých projektů v Čechách i v zahraničí.
V roce 2023 založil spolu s Janou Svobodovou novou organizaci Archa – Centrum dokumentárního divadla.