_edited.jpg)
Osm krátkých kompozic ze života Ukrajinců pro západní publikum /
Eight Short Compositions on the Lives of Ukrainians for a Western Audience
Jana Svobodová et al.
Osm krátkých kompozic ze života Ukrajinců pro západní publikum je zamyšlením nad dopady probíhajícího konfliktu na každodenní život lidí v něm. Vnímáme-li, jak mohou být ty nejjednodušší věci v našich životech křehké, nacházíme projevy lásky, radosti a naděje, které nabízejí příležitost uvědomit si, co nás všechny spojuje. Pět účinkujících, každý z jiné evropské země, Irska, Británie, Nizozemska, Švédska a Ukrajiny, se setkává v metaforickém prostoru definovaném textovou projekcí, živou hudební kompozicí, zpěvem a osobní výpovědí. Společně hledají naději mezi společnými rysy tradice a rutiny každodenního života.
Kredity Koncepce a režie: Jana Svobodová Text: Anastasiia Kosodii Dramaturgie: Ondřej Hrab Překlad do angličtiny: Pavlo Hrytsak Překlad do češtiny: Miroslav Tomek Spoluvytvářeli a účinkují: Rosa Berman, Amanda Doherty, Lotta Karlsson, Mariia Kosiichuk, Zov Vélez Hudba: Lotta Karlsson, Rosa Berman Editace anglického textu: Zov Vélez Zvukový design: Jan Sedláček, Lotta Karlsson Světelný design: Pavel Kotlík Technická podpora: Martin Krupa Asistentka režie: Romana Sekáčová Představení vzniklo ve spolupráci s organizací Jam Factory Art Center ve Lvově v rámci mezinárodního projektu Artists in War. Premiéra 17. března 2023 v Divadle Archa v Praze.
Reflection from Performers The experience of working with this international team at the Archa Theatre is very special to me. To be able to create a performance together about the war in Ukraine is urgent and important, while at the same time the way we work with the beautiful text is very freeing and hopeful. For me, coming from the Netherlands, I often take my freedom for granted. Working on this project has made me very aware that culture, home and safety aren't self-evident. Rosa Berman, Arnhem, Nederlands Reflexe účinkujících Zkušenost z práce s mezinárodním týmem v Divadle Archa je pro mě velmi významná. Vytvořit společně inscenaci o válce na Ukrajině bylo velmi naléhavé a důležité, a zároveň způsob, jakým pracujeme s krásným textem, je velmi osvobozující a nadějný. Když člověk pochází z Nizozemska, často bere svou svobodu jako samozřejmost. Práce na tomto projektu mě důrazně upozornila na to, že kultura, domov a bezpečnost samozřejmostí nejsou. (Rosa Berman, Arnhem, Nizozemsko) Nevím, jak psát o válce – slova mají krátké datum expirace“ – těmto slovům z textu Anastasiie Kosodii moc dobře rozumím. Nikdo z nás nevěděl, jak o té válce psát. Jak byste přeložili všechen teror a celé to spektrum vašich pocitů vůči němu do několika slov tak, aby to dávalo smysl? Režisérka inscenace Jana Svobodová nám nabídla bezpečný prostor pro experimentování a hledání toho přesného slova, pohybu, zvuku. Myslím, že to je jedna z cest, jak se vyjádřit k, tak obtížnému tématu, jako je aktuálně probíhající válka. (Maria Kosiychuk, Lvov, Ukrajina)Director of the show Jana Svobodova, offered us a safe space to experiment and search for the accurate words, movement, sound. I guess, now it is one of the righteousness methods to work with the difficult topic of war that is still ongoing. Maria Kosiychuk, Lviv, Ukraine
Bio's Anastasiia Kosodii Anastasiia Kosodii je dramatička a režisérka pocházející ze Záproží, působící v Kyjevě. Její hry byly čteny a inscenovány v divadlech na Ukrajině a v mnoha západních evropských zemích. Před únorem 2022 Anastasia často spolupracovala jako dramaturgyně a kulturní manažerka s nevládními organizacemi ve městech ležících v první linii války mezi Ukrajinou a Ruskem na východní Ukrajině. Po zahájení plné ruské invaze se Anastasiia dočasně přesunula do Německa. Odtud uspořádala sérii „Ukrajinských čtení“ s názvem Vom Krieg - Ukrainische Dramatiker*innen erzählen vom Leben während der Invasion durch Russland / O válce - Ukrajinští dramatičtí herci vyprávějí o životě během invaze Ruska. Tato její aktivita proběhla například v Royal Court Theatre v Londýně, v Münchner Kammerspiele, v Gorki Theatre v Berlíně, v NTM Nationaltheater v Mannheimu, v Schauspielhaus ve Vídni, ve Staatstheater v Hannoveru, v ETA Hoffmann Theater v Bambergu. Na podzim roku 2022 začala Anastasiia pracovat jako rezidenční autorka (Hausautorin) v Národním divadle v Mannheimu. Jana Svobodová Jana Svobodová je divadelní režisérka, zakladatelka Mezinárodní letní školy dokumentárního divadla. Ve své tvorbě kombinuje autentické příběhy s videoartem, hudbou, světelným designem a moderními technologiemi. Její poslední inscenace Ti, kdo mluví za sebe (2021), Perché non Io (2022) a Osm krátkých skladeb ze života Ukrajinců pro západní publikum (2023) se zaměřují na problematiku osobní svobody. Její projekty byly prezentovány na festivalech v České republice i v USA, Japonsku, Jižní Africe, Německu, Rakousku, Polsku, Slovinsku a dalších zemích. Inscenace Obyčejní lidé (2018), kterou vytvořila společně s čínskou choreografkou a tanečnicí Wen Hui, byla uvedena v hlavním programu Festival D‘Avignon 2019 a Festival D‘Automne v Paříži 2019. Rosa Berman Rosa Berman je tvůrkyně soudobého hudebního divadla, performerka a houslistka z Nizozemska. Se svými houslemi a hlasem vytváří filozofická a dokumentární představení. Specializuje se na tvorbu site-specific hudebního divadla; vystupuje v lesích, na ulicích, u lidí doma i na různých festivalech. V současné době je na stáži v Theaterschip v nizozemském Deventeru a pořádá různá představení ve spolupráci s Oostpool, Theater Gajes a Deventer op Stelten. Rosa je také členkou nizozemského hudebního divadla Collective RAM a současného smyčcového kvarteta Four Frogs in the Woods. Amanda Doherty Amanda Doherty je oceňovaná herečka a politicky angažovaná divadelní tvůrkyně. Ve své originální tvorbě pracuje s příběhy a zkušenostmi utlačovaných komunit, zkoumá témata jako jsou odolnost a zranitelnost. Jako angažovaná umělkyně ze severního Irska procestovala Evropu a USA. Amanda vystudovala Mountview Academy of Theatre Arts. Hrála v televizních produkcích: The Fall (BBC), Seanchaí (BBC NI), Scúp (BBC NI), v divadelních představeních Bird About Town, Faust, Girl in the Machine a v připravovaném celovečerním filmu Pulcinella. Lotta Karlsson Lotta Karlsson je švédsko-norská multiumělecká interpretka se vzděláním v oboru klasického klavíru na Barratt Due musikkinstitutt (Oslo), Universität der Künste (Berlín) a na NTNU Institutt for musikk (Trondheim), stejně jako v oblasti psaní písní na University of Agder (Kristiansand). Je tvůrkyní inovativních projektů v hudebním světě i pro divadelní scénu s mimořádnou fascinací pro prolínání klasické hudby s elektronikou. Její jevištní tvorba v této oblasti zahrnuje jak tvorbu elektronické opery, tak několik inscenací pro mládež a dospělé. Vydává také hudbu v rámci svého uměleckého projektu s názvem The Turning of the Tide, ve kterém se zaměřuje na společenské problémy. Mariia Kosiichuk Mariia Kosiichuk je manažerou projektů současného divadla v organizaci Jam Factory Art Center ve Lvově. Zabývá se výzkumem pohybu, je členkou Studia fyzického divadla ve Lvově. Mariia pracuje také jako autorka zvukových popisů a má dlouholeté zkušenosti s výukou ukrajinského jazyka. Je také spisovatelkou a badatelkou huculské literatury a podílí se také na různých jak uměleckých, tak inkluzivních projektech na Ukrajině. Zov Vélez Zov Vélez je tvůrce se sídlem ve Velké Británii. Jejich práce se zaměřuje na radikální existenci a fiktivní zkušenosti se sociální nerovností pomocí vrstvení výrazových stylů performance a nekonvenčního pohybu. Jejich praxe zkoumá, jak se tělo může měnit a transformovat, a nabízí trhaná nevyprávění, která odrážejí zkušenosti vyvrženců, včetně genderové nekonformity, queer a třídních bojů. Zov je v současné době také členem tanečního divadelního souboru RedRoom v Bristolu, středem jehož práce jsou zneklidňující objevování a abstraktně-expresionistické styly, které povzbuzují představivost. Jan Sedláček Jan Sedláček je zvukový designer a hudebník. Po dokončení BA (Hons) Music Technology na University of Bedfordshire a magisterském studiu audio produkce na University of Westminster v Londýně se v roce 2014 vrátil do Prahy, aby se věnoval kariéře v audio inženýrství a zvukovém designu. Od té doby Jan spolupracuje s řadou renomovaných českých kulturních institucí, audiovizuálních a hudebních skupin. Od roku 2018 je spolumajitelem nahrávacího studia v srdci centru Prahy, Studio Mr. Wombat. Pavel Kotlík Pavel Kotlík je světelný designér a světelný technik. Od roku 2011 spolupracuje s Divadlem Archa na různých projektech v režii VerTeDance a Jany Svobodové, např. Lost and Found. Dělal světelný design pro inscenaci Mina Tanaky. V roce 2012 získal Cenu za světelný design k představení VerTeDance. Osvětlování se věnuje od mládí, ze školy plynule přešel do divadla, nejprve jako divadelní technik, proto sám sebe označuje spíše za divadelníka než za světelného designéra. V odborné veřejnosti je znám jako neúnavný tvůrce vizuálních kompozic na jevišti, jen málokdo umí malovat plochy a zvýrazňovat detaily jako on.
Recenze francouzského kritika Stéphane Gilbarta: „Jak mluvit o Ukrajině? V divadle, ale ne ledajakém! Divadlo, které se vyhýbá pasti sentimentality, kterou rychle pocítíme a stejně rychle zapomeneme. Stejně jako pasti racionálního a neangažovaného odstupu. Anastasiia Kosodii (text) a Jana Svobodová (režie) našly správnou rovnováhu. Jakým způsobem? Osm textů popisuje „[úděsně] poetické“ aspekty toho, co znamená brutální ponoření do války. („V pět hodin ráno“: svítání, hodina útoku ruských raket na město; „Odvaha“. Co to znamená? „Venku“ aneb jak se dá přežít válku. „Nebe“, které křižují letadla, které se musí nafilmovat, aby se zachovaly stopy toho, co bylo atd.) Na scéně je pět mladých žen různých národností, které texty nejen říkají, stříhají, opakují, ale i „ilustrují“ kolektivními pohyby, tělesnými gesty, hudebními epizodami. Samy ovládají světla a zvuk. Na zadní stěně defiluje text v anglických a českých titulcích. Divadelní ceremoniál, který nás ve své rozmanitosti vyzývá a vede k zamyšlení, k odlišnému procítění toho, čím nás každý den zaplavuje proudící řeka médií." (Stéphane Gilbart - Journal de bord - de scène - Les théâtres de Stéphane Gilbart, 15.6.2023)
Eva Turnová Gloss – Eight Compositions
(Glosa Plus, Český rozhlas, April 14, 2023)
→ read the gloss by writer and musician Eva Turnová for Czech Radio here .